„Miközben egy sziklát rajzok, nem tudok meg semmit a szikláról, hanem hagyom, hogy a szikla felfedje a “sziklásságát”.
Miközben a füvet rajzolom, nem tudok meg semmit a fűről, ellenben ráébredek ennek a fűnek a csodájára és arra, hogy növekszik, ráébredek arra, hogy a fű létezik.”

   /Frederick Franck: Zen Of Seeing/
                                                                                                  

 

Mit jelent a meditáció?

„A meditáció lényege, lelke, hogy megtanulsz figyelni…Maga a tény, hogy figyelsz, hogy tudatos és éber vagy – ez a meditáció. Ne feledd: a meditáció tudatosságot jelent. Bármit teszel is tudatosan, az meditáció. Nem a cselekvésen van a hangsúly, hanem azon, hogy miként cselekszel. A séta lehet meditáció, ha éberen sétálsz. Az ülés lehet meditáció, ha éberen ülsz. A madarak énekének hallgatása lehet meditáció, ha közben éber és tudatos maradsz. A lényeg az, hogy ne légy alvajáró. Akkor bármit is csinálsz, az meditáció.”
/OSHO – Meditáció c. könyv/
 

A meditáció a latin „meditari” és „mederi” szavakból ered, jelentésük:
-       „meditari” : elmélkedni
-       „mederi” : gyógyítani
 
Sokan úgy gondolják, hogy a meditáció valami nagyon spirituális dolog, ami a keleti vallásokhoz köthető. Pedig nem csupán a „szent emberek” eszköze, hanem bárki számára elsajátítható, és ma már tudományosan bizonyítva is ajánlott „technika”.
 
Meditálás során a hétköznapitól eltérő, nyugalmi tudatállapot jön létre az elménkben, ami gyógyító hatással van az egész szervezetünkre. A meditáció célja a gondolat nélküli teljes tudatosság átélése, akár több percen keresztül a jelenben tudjunk lenni. Amikor meditálunk, csupán annyit teszünk, hogy az elménket egyetlen dologra összpontosítjuk, ezzel megszüntetjük a gondolatok „csapongását” a múltban és jövőben, így a jelenben maradunk. Meditáláskor nem ítélünk meg semmit, ekkor a teljes elfogadás állapotában vagyunk.

 

"Ha tudod irányítani a légzésedet, máris a jelenben találod magadat."

 

 

Hogyan kell meditálni és miért érdemes?  

 „Ha ki tudod iktatni a gépiességet a cselekedeteidből, akkor az egész élet egy meditáció.  Akkor minden apróság, a zuhanyzás, az étkezés, egy baráti beszélgetés meditáció lesz.”

/OSHO/
 
Számos meditációs technika ismert a világon, az „egyhelybenülőstől” egészen a dinamikus mozgásformákig, mindegyik típus alapvető lényege az éber figyelem.

 
Meditálás során általában vagy egy pontra, vagy szövegre figyelünk, vagy a testünk mozgására, vagy éppen csak külső megfigyelőnek kell lenni a körülöttünk zajló eseményekben, illetve belső megfigyelőként az elménkben lezajló folyamatokat követhetjük.
Legismertebb a tibeti, zen-buddhizmus (pl.  zazen ) és a hinduizmus vallások meditációi (Transzcendentális meditáció, jóga… ). A különböző vallások imáinak, énekeinek gyakori ismétlésével (mantrázás) is meditatív állapot érhető el.
 
Az ún. relaxálással kevésbé mély tudatállapotba kerülünk a meditációval szemben, de jótékony hatása ugyancsak nem elhanyagolandó. Relaxáció során egy olyan vezetett gyakorlatban veszünk részt, amiben megmondják mit kel tennünk (pl. „Képzeld el, hogy egy gyönyörű tengerparton sétálsz és látod, ahogyan egy...” vagy „Érezd, ahogy ellazul a homlokod, az arcod...” ( ún. autogén tréning) .
A relaxációhoz sorolható, az imagináció, vizualizáció, autogén tréning, szuggesztiós gyakorlatok, agykontroll...
Felhasználhatjuk félelmek legyőzéséhez, öngyógyításhoz, káros szenvedélyektől való megszabaduláshoz, a tanulásban, stresszhelyzetek-depressziók kezelésére, önbecsülés növelésére…
 

"Ha a víz megnyugszik, a Hold tökéletesen tükröződik a felszínén."

 

 

Akár rendszeresen meditálunk, vagy relaxálunk, mindkettő igen jótékony hatással bír, ugyanis:
-       javul az oxigénellátása szervezetünknek,
-       nyugodtabb lesz a légzésünk és kisebb a szív megterhelése, vagyis egész életritmusunk lelassul
-       fokozódik az érzékenységünk a káros anyagokra
-       erősödik immunrendszerünk
-       összehangoltabb lesz a két agyféltekénk működése, így jobb lesz problémamegoldó-készségünk
-       jobb lesz a koncentrációs készségünk
-       fejlődik intelligenciánk
-       magasabb lesz önbecsülésünk. 

Összességében kiegyensúlyozottabbnak érezzük magunkat, csökken a stressz ránk nehezedő hatása, erősebbek és boldogabbak leszünk!

 

 

Ajánlatunk


 

Önfejlesztési Rajzkurzus

Több, mint jobb agyféltekés rajztanfolyam

MEGNÉZEM

Színkeverés Művészete

Jobb agyféltekés festő tanfolyam

MEGNÉZEM

Portérajzolás

Élethű grafitportré rendelésre

MEGNÉZEM

Vélemény, hozzászólás?